Cadru instituțional strategie tarifară aferentă „Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în județul Gorj”

Prezentăm mai jos adresa Ministerului Fondurilor Europene către Asociațiile de Dezvoltare Intercomunitară și Operatorii Regionali de Apă cu privire la respectarea strategiei tarifare (stabilite prin studiile de fezabilitate ale proiectelor de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată cu finanțare europeană nerambursabilă). Precizăm că materialul se adresează în egală măsură și autorităților publice locale aflate în aria de acoperire cu servicii a Operatorilor Regionali, dar informarea acestora se va face implicit prin intermediul Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară din care fac parte.

Înainte de a expune adresa în facsimil, o relatăm pe scurt.

Prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, România s-a angajat să asigure conformarea cu Directiva 98/83/CE privind calitatea apei destinate consumului uman, respectiv cu Directiva 91/271/CEE privind epurarea apelor uzate. În acest sens Uniunea Europeană a alocat fonduri europene pentru realizarea proiectelor privind alimentarea cu apă potabilă, canalizarea și epurarea apelor uzate urbane, în perioada de programare 2014-2020, prin Programul Operațional Infrastructura Mare.

Strategia tarifară aprobată prin proiectele finanțate prin POIM (în cazul județului nostru fiind vorba despre „Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în județul Gorj” – proiect în valoare de circa 188.000.000 € fără TVA) a reprezentat o condiție de eligibilitate, acordarea finanțării având la bază deciziile tuturor autorităților publice locale beneficiare. Cadrul instituțional aferent procesului de regionalizare presupune că Asociația de Dezvoltare Intercomunitară, pe baza mandatului primit din partea membrilor săi, să exercite atribuțiile și responsabilitățile legate de serviciul de alimentare cu apă și de canalizare, în baza contractului de delegare a gestiunii (în numele și pentru autoritățile publice locale membre.)

Ideea este că autoritățile publice locale nu se pot substitui unei prerogative a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară din care fac parte. Astfel, conform prevederilor Contractului de finanțare, Operatorul Regional împreună și solidar cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară și autoritățile publice locale se obligă să aplice pentru serviciile furnizate prețul/teriful unic și strategia tarifară aprobată prin proiect (fundamentată ca rezultat al Analizei Cost – Beneficiu), în caz contrar, Ministerul Fondurilor Europene putând considera Contractul de finanțare reziliat de drept, fără intervenția instanței de judecată și fără orice altă formalitate, cu recuperarea proporțională a finanțării deja acordate.

Trebuința acestor investiții rezidă și din faptul că necesarul investițional pentru conformarea cu directivele europene este de aproximativ 13,8 miliarde €, în timp ce penalitățile pentru neconformare se ridică până la un maximum de 35 miliarde €! Cu alte cuvinte, proiectele privind alimentarea cu apă potabilă, canalizarea și epurarea apelor uzate sunt OBLIGATORII, nicidecum opționale, și obligatorii ACUM! În concluzie reiese că nerespectarea de către autoritățile publice locale a cadrului instituțional (referit anterior) poate conduce la pierderea resurselor disponibile pentru finanțare , implicit nefinalizarea proiectelor, cu urmări negative în primul rând asupra lor.

Mai mult, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice a emis puncte de vedere din care reiese că prin nerespectarea Strategiei de tarifare sunt încălcate dispozițiile legale în materie (în situații litigioase privind acest aspect).

  Adresa MFE privind respectarea strategiei de tarifare